1. Ekonomický význam MaSPMalé a stredné fuel podnikateľské subjekty sú významnými subjektmi národného hospodárstva, preto?e sú konkurentmi ostatných subjektov, v mnohých prÃpadoch aj veľkých podnikov, zabraňujú vzniku monopolov, pomáhajú rie?iť hospodársku krÃzu, zabezpečujú akceleráciu a rast hospodárstva krajiny a jej jednotlivých regiónov. V?eobecne mo?no uviesť, ?e majú:- konkurenčný a protimonopolný význam,-(prispievajú k zachovaniu konkurenčného prostredia a pô prickia proti tendenciám vytvárať monopolné a ochranár. prostredie-väč?ie podnikateľské riziko, väč?à tlak mo?ných následkov nesprávnych podnikateľských rozhodnutÃ-riziko bankrotu, riziko straty osobného vlastnÃctva(osobné obchodné spoločnosti, ?ivnostnÃci)- protikrÃzový význam- vy??ia odolnosť voči konjunkturálnym výkyvom- akceleračný význam- akcelerátor ?trukturálnych zmien v hospodárstve- vzťah MaS podnikov a veľkých podnikovcharakter kooperácie, nie konkurencie- význam MaSP pre rast ekonomiky- výrazne sa podieľajú na zabezpečenà rastu ekonomiky Slovenska svojou podnikateľskou činnosťouprispievajú k tvorbe národného dôchodku, zisku, hrubej produkcie, pridanej hodnoty, tr?ieb, exportu, enclotheičných statkov, atď. Ekonomická funkcia týchto podnikateľských subjektov sa prejavuje prostrednÃctvom mnohých dôle?itých ekonomických ukazovateľov. Čo je pote?ujúce, je fakt, ?e parametre týchto ukazovateľov u ?ivnostnÃkov a v malých a stredných podnikoch neustále rastú. Význam malých a stredných subjektov podnikania pre rast ekonomiky SR a jej regiónovRozvinutosť, resp. zaostalosť ekonomiky krajiny a jej regiónov sa hodnotà najmä na základe objemu HDP pripadajúceho na obyvateľa a na základe miery nezamestnanosti. Slovenská ekonomika aj v 1;aka výkonnosti malých a stredných podni! kov, nielen veľkých podnikov, ka?doročne rástla. V roku 2001 zaznamenala rast HDP o 3,3 %, v roku 2002 o 4,4 % a v roku 2003 o 4,1 %. V roku 2006 vysoké rate rastu HDP súvisà s nárastom zahraničného dopytu, ktorý sa v porovnanà s rokom 2005 zvý?il o 20,7 %, Na celkovom prÃrastku HDP v roku 2006, ktorý vyjadrený v stálych cenách predstavuje 97,4 miliardy Sk, sa podieľala konečná spotreba 50,6 %, tvorba hrubého fixného kapitálu 24,9 %, zmena stavu zásob 5,4 % a čisté saldo zahraničného obchodu 20,9 %,V roku 2001 sa na tvorbe HDP vo vý?ke 964,6 mld. Sk podieľali malé a stredné podnikateľské subjekty 60 percentami, z toho 48 % vytvorili fyzické osoby, hlavne ?ivnostnÃci, a 12 % právnické osoby. Zvy?ných 40 % HDP vytvorili veľké podniky. V roku 2003 aj napriek zlep?eniu podnikateľského prostredia bol v?ak podiel malých a stredných podnikov na tvorbe HDP, ale aj pridanej hodnoty a zisku ni??Ã. V ro ku 2003 z hľadiska tvorby HDP na obyvateľa v PKS dosahoval Bratislavský kraj 92 % z priemeru krajÃn EÃ. Polovicu z európskeho priemeru dosahoval Trnavský kraj, za nÃm nasledoval Ko?ický kraj (46 %), Trenčiansky kraj (43 %), Banskobystrický kraj (42 %), Nitriansky kraj (39 %), ?ilinský kraj (38%), na poslednom mieste sa umiestnil Pre?ovský kraj (30 %). Výkonnosť malých a stredných podnikov sa prejavuje prostrednÃctvom viacerých rozhodujúcich ukazovateľov (podiel na tr?bách, hrubej produkcii, pridanej hodnoty, tvorbe zisku, exporte, tvorbe pracovných prÃle?itostà atď.). Parametre týchto ukazovateľov za skupinu ?ivnostnÃkov a skupinu malých a stredných podnikov najmä v posledných rokoch mierne rástli. V kapitole uvádzame percentuálne hodnoty vybraných ukazovateľov za tieto subjekty len za rok 2003, nie z hľadiska dlh?ieho časového radu. Významný bol aj podiel malých a stredných podnikov na tvorbe hrube j produkcie, pridanej hodnoty, zisku ako aj exportu. ! V realizácii celkovej hrubej produkcie v prepočte na jeden podnik dosiahli veľké podniky oveľa vy??ie výsledky ako malé a stredné podniky (viac ako 10-násobok produkcie). ZaujÃmavej?Ãm ukazovateľom je tvorba pridanej hodnoty. Malé a stredné podniky spolu vytvorili pridanú hodnotu vo vý?ke 237 904 mil. Sk, čÃm sa priblÃ?ili veľkým podnikom (tie realizovali pridanú hodnotu v objeme 287 135 mil. Sk). Tak vytvorili malé a stredné podniky spolu takmer 47 % pridanej hodnoty. V prepočte pridanej hodnoty na jedného zamestnanca, t.j. v produktivite práce, malé podniky zaostávali za veľkými podnikmi (v roku 2001 ich predbiehali). Na jedného zamestnanca malého a stredného podniku pri celkovom počte 757 557 zamestnancov pripadla pridaná hodnota v sume 314 041 Sk (vo veľkom podniku 416 781 Sk). Aj keď podiel malých a stredných podnikateľských subjektov na exporte v roku 2003 nebol a? tak výrazný (spolu tv oril 24,1 %) ako vo veľkých podnikoch (77,9 %), nemo?no ich podceňovať, preto?e veľká časť exportérov z radov týchto subjektov realizuje vývoz nepriamo prostrednÃctvom veľkých podnikovNielen v SR, ale aj v ostatných členských krajinách Eà majú malé a stredné podniky značný ekonomický význam. Podieľajú sa na tvorbe HDP, tr?ieb, pridanej hodnoty, na exporte produkcie atď. Súhrnné hodnoty základných indikátorov za malé a stredné podniky na jednej strane a za veľké podniky na druhej strane za bývalé krajiny E-19 za rok 2003 sú obsiahnuté v tabuľke . Na základe komparácie malých a stredných podnikateľských subjektov v SR s takými istými subjektmi v krajinách V4, Eà a E-19 mo?no kon?tatovať, ?e aj prostrednÃctvom aktivÃt malých a stredných podnikov dosahuje ekonomika SR lep?ie parametre. Potenciál malých a stredných podnikov sa mô?e vyu?Ãvať aj pre rozvoj jednotl ivých regiónov SR, a to z dôvodu vytvárania finan! čných zdrojov a ich alokovania v jednotlivých regiónoch. Od roku 2005 v rámci fi?kálnej decentralizácie mô?u obce a vy??ie územné celky (VÃC) zÃskavať tieto prÃjmy od fyzických či právnických osôb:- prÃjmy v podobe dane z prÃjmov fyzických osôb, pričom 27 % z nich zÃskavajú obce a 70,9 % VÃC (zvy?ných 2,1 % tvorà rezervu),- prÃjmy v podobe dane z nehnuteľnostà fyzických a právnických osôb (celých 100 % ide do rozpočtu obcÃ), pričom obce rozhodujú o vý?ke sadzieb,- prÃjmy v podobe miestnych danà a poplatkov od fyzických a právnických osôb (100 % ide do rozpočtu obcÃ, pričom obce rozhodujú o tom, či budú jednotlivé dane vyberať a v akej vý?ke ich budú vyberať),- prÃjmy v podobe dane z motorových vozidiel od podnikateľov, ak budú pou?Ãvať gondola na podnikanie (100 % ide do rozpočtu VÃC, pričom VÃC rozhodujú o tom, či budú daň vyberať a v akej vý?ke ju budú vyberať). Od roku 2005 existuje vysoká miera závislosti medzi rozvojom v?etkých veľkostných typov podnikov a rozvojom regiónov, v ktorých tieto subjekty vyvÃjajú podnikateľské aktivity. 2.
Spoločensko-sociálny význam malého a stredného podnikaniaMalé a stredné podniky:?prispievajú k vytvoreniu vhodnej spoločenskej a sociálnej klÃmy?tvorba pracovných miest ( v roku 2003 sa MaSP podieľali 66% na celkovej zamestnanosti )?prispievajú k pracovnému, sociálnemu a spoločenskému uplatneniu rôznych skupÃn obyvateľstva?prispievajú k udr?aniu zdravého ?ivotného prostredia?sú významným mestotvorným činit eľom ( ponuka ?irokej ?kály slu?ieb a aktivÃt,! o?ivenie historických centier, udr?iavanie kultúrnej a remeselnej tradÃcie )?napomáhajú budovať demokratický a slobodný spoločenský systém?tvorba pracovných prÃle?itosti v zaostalých regiónoch?významná politická funkciaVýznam MaSP z ekologického hľadiska:?prispievajú k ochrane ?ivotného prostredia?MaSP sú nositeľmi pokroku v oblasti ochrany ?ivotného prostredia?podieľajú sa na budovanà zariadenà ochraňujúcich ?ivotné prostredie?rozptyľujú výrobu a zabraňujú jej koncentráciiZdroje finančných prostriedkov:?fondy Eà ? ISPA ( cieľom je prÃprava kandidujúcich krajÃn na vstup do EÃ, hlavne v oblasti ochrany ?P )Vytváranie pracovných miest pre ?pecifické skupiny občanov:?absolventi ?kôl??eny s domácnostà ( skrátený pracovný úväzok )?dlhodobo nezamestnanÃ?ľudia star topology?à ako 50 rokov??eny po uplynutà obdobia poberania rodičovského prÃspevkuSociálna funkcia:?Umo? 8;uje sebarealizáciu nielen zdravým pracovnÃkom, ale aj pracovnÃkom so zmenenou pracovnou schopnosťou?Výrobné dru?stvá v SR zamestnávali v roku 2004 vy?e 2000 invalidovChránené pracoviská (chránené dielne ):?vytvorenie pracovÃsk pre zdravotne postihnutých ľudÃ?pracovisko, na ktorom pracuje minimálne 25% občanov zo zmenenou pracovnou schopnosťou?prÃprava a za?koľovanie takýchto občanov na prácu?pracovné podmienky prispôsobené zdravotnému stavuVýrobné dru?stvo invalidov:?prevláda počet zamestnancov zo zmenenou pracovnou schopnosťou?klesajúca tendencia?v roku 1993 ? 26 VDI, v roku 2002 ? 12 VDIFunkcia vzdelávania MaSP:?rôzny objem vyčleňovania financià na vzdelávanie zamestnancov (závislosť od predmetu podnikania, formy vlastnÃctva a regiónu, v ktorom podnik pôsobà )?investujú najmä: podniky so zahraničnou majetkovou účasťou; podniky z rozvinutej?Ãch regiónov; podniky, ktorà © sa orientujú na poskytovanie slu?ieb?tendencia MaS! P podceňovať vzdelávanie zamestnancov ( podľa prieskumu v 2001, ukazovateľ miery nákladovosti vzdelávania /=podiel investÃcià do vzdelávania na tr?bách/ v SR 0,16%; v ground forces 1,5% )?malá informovanosť podnikov o podporných programoch a prÃspevkoch?existencia mnohých podnikov, ktorých predmetom podnikania je vzdelávacia, poradenská a konzultačná činnosť ( inovačné vzdelávanie, poskytovanie informácià a rád ohľadom vyu?itia podporných programy pomoci Eà )3. Význam malého a stredného podnikania pre EÃMaSP ( s pohľadu Eà ):?hybná sila rozvoja?významná úloha v rozvoji jednotlivých krajÃn a regiónov?význam MaSP ako integrálnej súčasti ekonomického ?ivota európskeho zoskupeniaPrijatie Európskej charty pre malé podniky (jún 2000):?obsahuje záväzok podporovať malé podniky, preto?e sú najsľubnej?Ãm zdrojom nových pracovných prÃle?itosti, inovácià ekonomického rozvo ja a vy??ej sociálnej inklúzieVydanie Zelenej knihy ? Podnikanie v Európe ( jún 2003 ), obsahuje:?základné ciele a cesty, ktorými by sa mala uberať politika členských krajÃn EÃ( opatrenia zamerané na podporu nových a existujúcich podnikov )?základné preká?ky, ktoré bránia podnikať ( administratÃvne, daňové, finančné, personálne a legislatÃvne preká?ky )?opatrenia na odstránenie bariérPred vstupom do Eà sa vláda SR zaviazala plniť nielen konvergenčné kritéria, ale aj tieto významné prÃstupové dokumenty. Ãlohy súvisiace so vstupom do Eà boli obsiahnuté v Národnom programe pre prijatie (NPAA). Pre MaSP bola v tomto dokumente vytvorená samostatná kapitola, kapitola 16: ?Malé a stredné podniky?. Priority NPAA:?upevnenie postavenia malých a stredných podnikov a stimulácia ich rastu?zvý?enie ich konkurencieschopnosti?urýchlenie internacionalizácie týchto podnikov a ich prieniku na zahraničné trhy 70;al?ie vypracované projekty:?dokument ?tátna poli! tika podpory malého a stredného podnikania v SR na obdobie 2002 ? 2005?pristúpenie k Európskej charte pre malé podniky na konferencii CC BEST v Maribore v aprÃli 2002?Zoznam kvantitatÃvnych cieľov podnikateľského prostrediaZahrievacie otázky1. Koľkými percentami sa MaSP v roku 2006 podieľali na tvorbe HDP? ( 40%)2. Koľkými percentami sa MaSP v roku 2006 podieľali na celkovej zamestnanosti? ( 72% )KvÃz( po skončenà prezentácie )1. Vý?ka HDP Slovenska v roku 2003 bolo ...... %. A. 5,1%B. 4,8%C. 4,1%2. Ktorý z týchto krajov dosahoval najvy??iu paritu kúpnej sily na obyvateľa z hľadiska tvorby HDP?A. Trenčiansky krajB. Ko?icky krajC. ?ilinský kraj3. Chránenou dielňou sa rozumie pracovisko, v ktorom pracuje najmenej ....... občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou. A. 20%B. 25%C. 30%4. V roku 2002 klesol počet výrobných dru?stiev invalidov na ...... . A. 9B. 12C. 235. V USA dosahuje miera náklad ovosti vzdelávania hodnotu ...... %. A. 1,5 %B. 3,5 %C. 5,5 %6. Európska charta pre malé podniky bola prijatá v júny ...... . A. 1998B. 2000C. 2001Bibliographies: V.Markova, Male a stredne podniky, 2004 If you want to make grow a plenteous essay, order it on our website: OrderEssay.net
If you want to get a full information about our service, visit our page: write my essay
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.